logo





CAMPING I CARAVANING W POLSCE • EUROPIE


KAMPERY I PRZYCZEPY – KTO JEST KIM W ŚWIECIE CARAVANINGU?




Większość miłośników samochodów wie, że Mini należy do BMW, a Dacia znajduje się w portfolio Renault. Jest jednak taki segment motoryzacji, który w Polsce pozostaje mało rozpoznany. To potężny na świecie, ale rosnący także w naszym kraju rynek pojazdów turystycznych – kamperów oraz przyczep campingowych. Odpowiedzmy więc sobie na pytanie „who is who” w świecie caravaningu.

Rynek nowych kamperów rośnie w siłę na całym świecie, a trend ten możemy zauważyć także w Polsce. Salon Caravaningowy w Poznaniu organizowany w ramach targów Motor Show z roku na rok zajmuje coraz większą powierzchnię, przyciąga więcej wystawców oraz zwiedzających. Warto też odnotować, że w tym roku w targowym plebiscycie dziennikarze motoryzacyjni nagrodzili aż dwa pojazdy z kategorii pojazdów turystycznych (Włodzimierz Zientarski – przyczepę Caretta, a Piotr Kozłowski kampera marki Le Voyageur). Również pytani o to dystrybutorzy i producenci przyznają, że zainteresowanie nowymi pojazdami campingowymi w Polsce rośnie.

Niemcy rosną, Polska raczkuje

Niestety, brakuje w naszym kraju oficjalnych statystyk dotyczących rynku caravaningowego. Nie dysponujemy dokładnymi liczbami dla nowych rejestracji pojazdów rekreacyjnych w Polsce, a wszelkie szacunki byłyby mało wiarygodne, jako że opierałyby się na deklaracjach sprzedawców i nie uwzględniałyby importu prywatnego. Poza tym w Polsce kampery rejestrowane są jako pojazdy specjalne, a więc nie ma dla nich odrębnej kategorii urzędowej.
– Możemy założyć, że Polsce bliżej do Portugalii, gdzie w 2016 roku zarejestrowano 80 sztuk pojazdów turystycznych niż do Niemiec – mówi Maciej Kinal z portalu Camprest.com – Rynek jednak rośnie, a coraz więcej europejskich graczy chciałoby ukroić dla siebie polski kawałek tortu – podkreśla.

Według najnowszych szacunków, u naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowanych jest już blisko 460.000 samych tylko kamperów (a więc bez przyczep). Najnowsze dane opublikowane przez European Caravan Federation pokazują, że wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów turystycznych (przyczep i kamperów), jeśli porównamy go rok do roku, wyrażany jest już w wartościach dwucyfrowych. Nawet rynki, które w ostatnich latach wykazywały zadyszkę i osłabienie, w 2016 roku zanotowały wzrosty (np. Włochy, Hiszpania).

Wiele marek, ale kilku właścicieli

Odwiedzając salony sprzedaży kamperów czy targi pokroju Caravan Salon w Düsseldorfie wielu pasjonatów caravaningu traci głowę w gąszczu marek i producentów, nie zdając sobie sprawy z ich wzajemnych powiązań. Warto więc uporządkować informacje i podobnie jak w przypadku marek aut osobowych, posiąść orientację, kto jest kim w tym segmencie motoryzacji.

BRANŻA CARAVANINGOWA W EUROPIE
BRANŻA CARAVANINGOWA W EUROPIE

Pierwsze skrzypce na większości zachodnioeuropejskich rynków od dziesięcioleci gra niemiecka grupa producencka Erwin Hymer Group, która górowała nad konkurentami w wynikach sprzedaży. Ale w ostatnich latach musiała ona stawić czoła producentom z południowej Europy, którzy postawili na międzynarodową ekspansję.
Na przełomie roku 2016 i 2017 francuska grupa Trigano przejęła słoweńską Adrię, a ruch ten zbliżył grupę do niemieckiego giganta. Tym bardziej, że wcześniej wcieliła ona już w swoje struktury włoskie marki, takie jak McLouis, Mobilvetta czy Rimor. Na chwilę obecną koncern podzielony zostaje na dwie „odnogi” – włoską (Trigano SpA, zbudowaną głównie wokół marek Caravan International oraz Roller Team) oraz francuską (VDL skoncentrowaną na markach Chausson i Challenger).
Hymer chyba zdał sobie sprawę z rosnącej w siłę konkurencji, co potwierdzają decyzje o przejęciu kanadyjskiej marki Roadtrek czy brytyjskiej grupy The Explorer Group, liczącego się gracza na rynku przyczep campingowych na wyspach – rynku o olbrzymim potencjale, co potwierdza liczba rejestracji w tym segmencie.

Jedna fabryka – wiele marek

Konsolidacja marek ma oczywiście swoje odzwierciedlenie w optymalizacji kosztów i łączeniu zakładów produkcyjnych. Nikogo obeznanego z branżą nie dziwi już fakt, że pojazdy różnych marek powstają w tych samych zakładach.
I tak w Tournon (południowa Francja) w największym zakładzie produkcyjnym Trigano zjeżdżają z taśmy zarówno kampery Chausson i Challenger, jak i przyczepy Sterckeman oraz Caravelair. W Font Vendome natomiast powstają „blaszaki” Karmann Mobil, Autostar buduje zintegrowane pojazdy marki Challenger, montownie Chausson i McLouis niejako „przy okazji” zaangażowane są także w budowę pojazdów nowej marki Forster.
Wszelkie budżetowe „klony” wielkich marek z grupy Erwin Hymer także składane są w jednej fabryce w Neustadt w niemieckiej Saksonii (fabryka Capron zajmuje się produkcją kamperów marek Sunlight i Carado). Alkowy Bürstner powstają w fabryce Dethleffsa, przyczepy Eriba w montowni LMC, a „blaszaki” Hymer Car w zakładach należących do marki Laika we Włoszech.
– Co ciekawe, nowa inwestycja o wartości 18 milionów euro w rozbudowę montowni LMC w niemieckim Sassenberg (z początkiem roku 2018 przybędzie tu 17.500 m kw. powierzchni) ma zwiększyć możliwości produkcyjne z 7.500 do 13.500 przyczep koncernu rocznie. Sama marka LMC zarzeka się jednak, że produkcji kamperów pod własną marką nie zaprzestanie i będzie ją sukcesywnie rozwijać – mówi Maciej Kinal.

Zrównoważony wzrost i… domki holenderskie

Marka Hobby (oraz należąca do niej firma Fendt) w dalszym ciągu wiedzie prym w kategorii przyczep campingowych. Jednak z racji tego, że przyczepy co do zasady są tańsze, nawet ich duża sprzedaż i znaczący udział w rynku nie pozwalają na osiągnięcie obrotów porównywalnych z tymi, jakie notują czołowi producenci kamperów.
Marka Knaus Tabbert po załamaniu rynku w latach 2008/2009 została przejęta przez holenderską grupę HTP (posiadającą także udziały w firmie Morelo, produkującej olbrzymie i luksusowe pojazdy turystyczne). Nowy inwestor kontynuuje tzw. strategię zrównoważonego wzrostu, co do tej pory się sprawdza i ma się przełożyć na zwiększenie obrotu o kolejne 100 milionów euro w roku 2017. Firma zainwestowała w nowe fabryki na Węgrzech, a w jej portfolio znajdują się m.in. marki T@B (tzw. Tabbert dla młodych) oraz Weinsberg.

Spółka Rapido, zrzeszająca marki Rapido, Dreamer, Fleurette, PLA, Westfalia czy Itineo, obok kamperów skupia się ostatnio także na produkcji domków holenderskich na potrzeby ośrodków wypoczynkowych, a jej przychody wyniosły w 2016 roku 350 mln euro.
Obcemu kapitałowi czoło stawia jak na razie niemieckie Carthago, które od czasu produkcji pierwszych „blaszaków” na bazie Volkswagena nie tylko rozwinęło się, ale także zachowało charakter „rodzinnego” biznesu. Na własnym know-how i doświadczeniu Carthago stworzyło tańszą markę Malibu, oczywiście nie oddając jej wszystkich atrybutów technicznych z droższych modeli.
„Szpagat” polegający na promowaniu dwóch podobnych marek, jednak skoncentrowanych na różnej grupie docelowej na razie się marce udaje. Większość modeli Malibu, jak i tańszych modeli Carthago powstaje w specjalnie wybudowanej w tym celu fabryce w Słowenii, w Niemczech natomiast pozostaje produkcja najdroższych modeli, w tym tzw. linerów.

Mniejsi także rosną

Najmniejszą z ujmowanych w zestawieniach grupą producencką jest francuska grupa Pilote, na którą składają się marki Le Voyageur, Bavaria, Frankia, RMB czy Hanroad. Kampery tych marek szturmem zdobywają kolejne rynki europejskie, przez co w najbliższych latach możemy spodziewać ich wzrostów. 

TARGI MOTOR SHOW 2017
TARGI MOTOR SHOW 2017

– Obok wielkich koncernów zrzeszających liczące się marki, na rynku znajdziemy także wiele godnych podziwu „samotnych wilków” – marek, które już osiągają, lub za chwilę osiągać będą obroty powyżej 100 mln euro. Wystarczy wymienić tu takie marki jak Pössl, Globecar, czy Vario Mobil – dodaje przedstawiciel portalu Camprest.com.

Rynek, szczególnie ten zachodnioeuropejski kwitnie, ale świadomy klient powinien zdawać sobie sprawę, że czasem konkurencja między markami jest pozorna. Coraz częściej walka o klienta odbywa się pomiędzy dealerami różnych marek należących do tego samego koncernu, nierzadko produkujących swe pojazdy w tej samej fabryce. Pod tym względem rynek pojazdów turystycznych nie różni się znacznie od całego rynku samochodowego. Inf: Empemedia | Materiał został przygotowany przez redakcję portalu Camprest.com








CARAVANING W POLSCE | WYRAŹ SWOJĄ OPINIE PONIŻEJ W KOMENTARZU



DODAJ OPINIE ↓

9 Opinii do "KAMPERY I PRZYCZEPY – KTO JEST KIM W ŚWIECIE CARAVANINGU?"

avatar
najnowszy najstarszy oceniany
Dawid.
Gość

Ciekawi mnie czy są kamperowe miejscówki za darmo albo w miarę tanio gdzie można spędzić czas kamperem albo przyczepą kempingową najlepiej Bieszczady albo inne polskie góry Szklarska Poręba lub też Tatry, tarnowskie Góry? Zamierzam zrobić małe rozeznanie w terenie żeby się wybrać w sezonie wiosna lato 2018 ale koniecznie Polska i południe Polski. Do tej pory to wybierałem się na biwak pod namiot ale niedawno kupiłem tanio kamper i przyczepę kempingową dosłownie cena była minimalna a stan bardzo fajny to tez trzeba to wykorzystać albo sprzedać bo stać t szkoda żeby stało i miejsce blokowało.

Raf
Gość

Ile kosztuje wynajęcie kampera w Polsce na dobę? Czy opłaca się wynajem kampera tak na 5 osób i jakie są koszty dodatkowe i dlaczego tak drogo? 😀 Wiecie wypożyczenie takiej średniej klasy kampera nie jakiś luksusowy kamper za pół miliona zł ale i też nie jakiś szrot z cieknących dachem i bez podłogi 😀

M.H.
Gość

Interesuje Cię cena za wynajem kampera ale jakiego kampera jaki model? Koszt wynajęcia kampera jest różny i zależy od wyposażenia i od tego w jakim stanie jest kamper. Ceny też są różne w zależności u kogo chcesz wypożyczyć kamper. Jak szukasz wypożyczalni kamperów we Wrocławiu to mogę ci polecić jedną firmą która ceny ma przystępne dla przeciętnego Kowalskiego.

marian
Gość

cena pewnie zabija za taki kamper 😀 już sobie wyobrażam 200 000 zł zresztą ja preferuje samochody kempingowe amerykańskie o klasę lepsze od tych niemieckich samochodów turystycznych, i takie też mają ludzie opinie o samochodach kempingowych i przeważają produkcji amerykańskiej bo najlepsze ,ale ja nie wybredny to i niemieckim kempingiem bym się zadowolił jak by mi kto za darmo dał w prezencie taki samochód 😀 zawsze można sprzedać i kupić amerykański kamper czy coś podobnego 😀

Lesia
Gość

Do końca tak się nie zgodzę bo interesuję się turystyką w Polsce i z roku na rok turystyka caravaningowa w Polsce staje się coraz popularniejsza także nie jest tak źle u nas w kraju 🙂 Czytałam na jednym forum ( polskie forum karawaningu ) i tam pokazano statystyki że w Polsce jest już ponad 3000 kamperów i ponad 100 000 przyczep kempingowych i z roku na rok jest coraz więcej 🙂

kamil
Gość

szukam firmy która prowadzi tani wynajem kampera we Wrocławiu bo jak na razie to moje poszukiwania idą słabo bo znalazłem tanio kemper ale to za Warszawą a to zdecydowanie za daleko jestem z okolic Wrocławia a jedynie wynajęcie kampera to Wrocław albo okolice ważne za wypożyczenia kampera możliwie najtaniej nie musi to być jakiś nowy kamper aby spanie było na 4 osoby , gaz na wyposażeniu i woda

Maki
Gość

Nie umiesz korzystać z wyszukiwarki?? Ja znalazłem w minutę 😛 Akcesoria kempingowe serwis kamperów i przyczep kempingowych, wynajem pojazdów kempingowych Wrocław ul Sulmierzycka 8. Swoją drogą ciekawe ile średnio kosztuje wynajęcie kampera w Polsce bo to chyba tanie nie jest i gdzie warto pojechać kamperem w Polsce w ogóle kamper jest samochodem osobowym ? ?

Dawid
Gość

We Wrocławiu jest jeszcze firma Caravaning Nachtman mają tam chyba też przyczepy kempingowe, campery, caravany i części do sprzętu potrzebnego campingowcom. A nie tak daleko od Wrocławia jest wypożyczalnia samochodów kempingowych w Kaliszu i tam mają fajne ceny tylko zapomniałem nazwę firmy ale jest tam chyba tylko jedna firma co wypożycza samochody kempingowe to łatwo znaleźć.

Darek
Gość

Rynek caravaningowy w Polsce jest dużo mniejszy jak w Niemczech i czy innych krajach zachodniej europy a to głównie dzięki post komunie w Polsce. Balcerowicz Lewandowski i ta cała sitwa okrągłostołowa blokowała rozwój Polski ba! Niszczyli polski przemysł i gospodarkę więc nie dziwne że u nas w Polsce jest wiele segmentów przemysłu gorzej rozwinięte. Ale powoli ulega to poprawie dzięki propolskim rządom PiS. No ale nie wszedłem tu o polityce pisać… Sam jestem w posiadaniu kampera Camper Ford CI 66XTi i wszelkie akcesoria do kamperów kupuję we Wrocławiu bo i też Wrocław to moje miasto… Pozwolę sobie na małą reklamę… polecam sklep caravaningowy we Wrocławiu Kena, sprzedaż, serwis i wynajem pojazdów kempingowych oraz części i akcesoriów. Ceny atrakcyjne ale podobnych sklepów z akcesoriami do kampera i przyczep kempingowych we Wrocławiu jest więcej to i można sobie sprawdzić ceny bo nie ma jednego sklepu w którym wszystko jest tanio. Trzeba szukać.